«Samarbeidet gir oss mye mer trygghet, spesielt nå som vi jobber på hjemmekontor.»
Terje Vangbo, Vangbo

Tryggere rammer rundt driften

Siden 1970 har familiebedriften Vangbo importert varer fra amerikanske produsenter og distribuert dem til bransjer som transport, industri og marine på det norske og skandinaviske markedet.

Lenge ble også det store og varierte varelageret, bestående av alt fra små slangeklemmer til store og tunge rør, håndtert internt med oppbevaring i selskapets lagerlokaler på Kløfta.

I 2019 så eier og daglig leder Terje Vangbo derimot sitt snitt i få litt mer trygge rammer rundt driften, og frigjøre selskapet litt mer når det kom til lager og distribusjon. Han begynte derfor å se etter muligheter for å sette bort varelageret til en ekstern aktør. Det var bare et problem:

– I utgangspunktet trodde vi det var umulig å få satt bort et varelager som var preget av så mye variasjon når det kommer til utvalg og behov, forteller Vangbo.

Satt bort varelageret – og flyttet etter

Importøren valgte likevel å prøve lykken, og fant etter hvert frem til to potensielle kandidater. Til slutt falt valget på 3PL Solutions.

– Det som var aller mest avgjørende for vår del var seriøsiteten. 3PL Solutions fremsto som svært løsningsorienterte, imøtekommende og kundevennlige. I tillegg var lagerlokalene på Skjetten svært gunstig plassert, forklarer Vangbo.

Så gunstig var plasseringen at Vangbo i oktober 2019, kun en måned etter å ha inngått avtalen med 3PL Solutions, valgte å flytte selskapets kontor til de samme lokalene i Hvamsvingen 4.

Har levert over all forventning

Selv etter at avtalen var inngått hadde Vangbo sine tvil til at noen utenfor selskapet ville greie å håndtere det brede varesortimentet på en god måte.

– Jeg trodde det skulle bli litt kluss, i hvert fall i starten, og at det ville bli et problem at vi har så mange forskjellige varer.

3PL Solutions har levert over all forventning. Ledelsen og alle ansatte har vært positive hele veien, og har lagt til rette for en best mulig strøm av varer inn og ut av deres varehotell. Nå har vi en veldig fin struktur på ting og alt går på skinner, sier han.

Han lot seg også imponere av etableringsprosessen der ansatte fra 3PL Solutions deltok i vareopptelling, nedpakking og transport fra gammel til ny lokasjon.

– Det synes jeg er beskrivende for dem som samarbeidspartner. Dukker det opp en utfordring underveis er 3PL Solutions alltid løsningsorienterte, og tar på seg oppgaven med et smil.

En fordel vi ikke har hatt tidligere

Etter halvannet år med samarbeid er Terje Vangbo godt fornøyd og ikke minst med timingen på avtalen.

– Samarbeidet gir oss mye mer trygghet, spesielt nå som vi jobber på hjemmekontor. 3PL Solutions tar seg av lageret uavhengig av om vi er fysisk på kontoret eller hjemme, og det er en fordel vi ikke har hatt tidligere. Slik situasjonen er nå er det tydelig at vi satt bort lageret på veldig riktig tidspunkt, fastslår han.

Vangbo sammenligner outsourcing av lagertjenester med å sette bort regnskapet til et regnskapsbyrå.

– Det er ikke det vi har mest lyst å gjøre, og egentlig har vi ikke tid til det heller. 3PL Solutions har et finslipt maskineri rundt dette, så hvorfor ikke la de ta seg av det? Vi ser for oss et langt og godt samarbeid med dem, konstaterer Vangbo avslutningsvis.

3PL Solutions does not offer distribution for private individuals. If you have a package astray or an item is wrong, you must contact the shop where you bought the item, or the supplier (Posten/PostNord/HeltHjem etc.). Our contact form is for businesses only.
3PL Solutions tilbyr ikke distribusjon for privatpersoner. Dersom du har en pakke på avveie eller feil ved en vare, må du kontakte butikken du kjøpte varen i, eller leverandøren (Posten/PostNord/HeltHjem etc.). Vårt kontaktskjema er kun for bedrifter.